Вода в доме - Информационный ресурс

Числительные представляют собой особую часть речи, служащую для обозначения порядка или же количества различных предметов. Именно на этом основании они делятся на количественные и, соответственно, порядковые. Все просто – количественные указывают на определенное количество предметов (сколько? – how many?), а порядковые – на их порядок (который по счету? – which?). Числительные порядковые во всех случаях сопровождаются артиклем «the» — определенным.

С числительными обязательно необходимо познакомиться поближе, поскольку они крайне необходимы любому человеку не только при произведении каких-либо математических расчетов, но и в самой обычной повседневной жизни, которая без них просто немыслима.

Упражнения на числительные в английском языке (тесты с ответами)

А. Следующие предложения необходимо перевести на английский.

  • 1. Мы читаем урок шестой, упражнение пятое.
  • 2. Джон пишет сегодня четвертое письмо.
  • 3. Сегодня одиннадцатое декабря.
  • 4. Вчера было девятое января 2013 года.
  • 5. Джек должен выучить сорок семь слов.
  • 6. Сегодня шестьсот двадцать третий день с начала шоу.
  • 7. Джейн родилась в 1980 году.
  • 8. Это была вторая попытка Джеймса сдать этот экзамен.
  • 1. We read lesson 6 (six), exercise 5 (five).
  • 2. John writes the 5 th (fifth) letter today.
  • 3. Today is the 11 th (eleventh) of December.
  • 4. Yesterday was the 9 th (ninth) of January 2013 (two thousand thirteen (англ. вариант), twenty hundred thirteen (амер. вариант)).
  • 5. Jack has to learn forty-seven words.
  • 6. Today is the six hundred twenty-third day from the beginning of the show.
  • 7. Jane was born in 1980 (nineteen eighty).
  • 8. It was James` second attempt to pass this examination.

Б. Назовите по-английски указанные ниже года:

1. 1943.
2. 2085.
3. 1950.
4. 1812.
5. 1689.
6. 1238.
7. 1909.
8. 1700.
9. 2000.
10. 3004.

Ответы:

1. Nineteen forty-three.
2. Two thousand eighty-five.
3. Nineteen fifty.
4. Eighteen hundred twelve.
5. Sixteen hundred eighty-nine.
6. Twelve hundred thirty-eight.
7. Nineteen oh nine.
8. Seventeen hundred.
9. Year two thousand.
10. Year three thousand and four.

В. Осуществите перевод нижеприведенных предложений на английский.

  • 1. Мэри знает пять иностранных языков.
  • 2. У Джона двести восемнадцать тысяч долларов.
  • 3. Ты должен написать эти слова три раза.
  • 4. В каждой комнате только один потолок.
  • 5. Джейн хотела бы получить третий стакан сока.
  • 6. Первый муж Барбары был менеджером по продажам.
  • 7. Твоя домашняя работа состоит из упражнений 1 и 4 на странице 56 (на пятьдесят шестой странице).
  • 8. Боб увидел ноль на экране монитора.

Ответы:

1. Mary knows five foreign languages.
2. John has two hundred eighteen thousand Dollars.
3. You have to write these words three times.
4. Every room has only one ceiling.
5. Jane would like to get the third glass of juice.
6. Barbara`s first husband was sales manager.
7. Your homework consists of exercises one and four on page 56 (on the 56 th (fifty-sixth) page).
8. Bob saw a zero on his screen display.

Г. Сделайте перевод предложений на русский:

  • 1. It was Jane`s second impression.
  • 2. Jack saw thousands of blubbers.
  • 3. Sixty citizens voted for him.
  • 4. Jack earned six hundred dollars a month.
  • 5. That happened three hundred years ago.
  • 6. This company employed fifty-nine workers.

Ответы:

1. Это было второе впечатление Джейн.
2. Джек видел тысячи медуз.
3. Шестьдесят горожан проголосовали за него.
4. Джек зарабатывал шестьсот долларов в месяц.
5. Это случилось триста лет тому назад.
6. Эта компания наняла на работу пятьдесят девять рабочих.

Д. Переведите нижеследующие предложения на английский:

1. Джейн выполнила восьмое упражнение.
2. Любимое число Роберта – семнадцать.
3. Мама Джейн купила двадцать восемь апельсинов.
4. У моей кузины только одна квартира.
5. Существуют три пути его дому.
6. Первое и третье тестовое задание были легкими.
7. Их первый выбор был лучшим.
8. Барбаре необходимо шесть ингредиентов для ее торта.

Ответы:

1. Jane made the eighth exercise.
2. Robert`s favorite number is seventeen.
3. Jane`s mother bought twenty-eight oranges.
4. My cousin has only one flat.
5. There are three ways to his house.
6. The first and the third tests were easy.
7. Their first choice was the best.
8. Barbara needs six ingredients for her cake.

Сегодня выполним несколько упражнений на количественные и порядковые числительные в английском языке. В статье приводятся упражнения разного уровня сложности. Некоторые подходят для детей, другие будут интересны и полезны даже взрослым.

Упражнения на количественные числительные.

Упражнения 1 – 3 подойдут для детей 2,3, 4 класса. Упражнения 4 – 7 – более сложные и будут полезны даже тем, кто уже хорошо знает английский и хочет попрактиковаться в сложных случаях использования количественных числительных. Ответы есть только к сложным упражнениям, чтобы правильно сделать простые – достаточно просто почитать статьи, ссылочки к которым даны в упражнениях. Не ленитесь.

Упражнение 1. Spell the NUMBERS.

Упражнение 2 . Заполните таблицу.

Упражнение 3. Write the final result.

Example: Ten + nine: nineteen

a) Twenty one + four:

b) Sixty + nineteen:

c) Ninety two + four:

d) Forty+ sixteen:

e) Eighty + seven:

f) Fifty + twenty:

g) Fifty + thirteen:

h) Thirty + sixteen:

i) Thirty three + four:

j) Eleven + nine:

k) Seventy + eight:

l) Seventy + fifteen:

Упражнение 4 . Write the numbers.

  1. The number of Dwarves Snow White lived with — ___________
  2. The Celsius freezing point — ___________
  3. Days in April — ___________
  4. The number of letters in the English alphabet — ___________
  5. An unlucky number — ___________
  6. Teeth in the normal human mouth — ___________
  7. The number of years in a millennium — ___________
  8. The number of months in a year — ___________
  9. Days in December – ___________
  10. Degrees in a right angle — ___________
  11. Books in a trilogy — ___________
  12. Minutes in an hour — ___________
  13. Legs has an octopus — ___________
  14. The number of cents in a half-dollar — ___________
  15. Players in a soccer team — ___________
  16. Number of hours in a day — ___________
  17. Celsius boiling point — ___________

Упражнение 5. Образуйте сочетания данных в скобках количественных числительных в словесной форме и данных в скобках существительных во множественном числе:

Если возникли сложности – повторите тему “ ”

Пример: (2) (a man) – two men,

(95) (a forget-me-not).

Упражнение 6. Choose the correct form.

  1. My daughter is still a teenager. She is only fifteen/fifty.
  2. He knew it was a painting worth $10 million/millions.
  3. Three hundred/Three hundreds people gathered at the stadium.
  4. In the section 2/section 2 we also suggest other topics that need to be researched.
  5. The first battle of the American Revolution was fought in year/the year 1775.
  6. Hundred/А hundred years ago the principal means of communication was by post and telegraph.
  7. How many children are there in the school? About three hundred/three hundreds.
  8. The report has got over five hundred/five hundreds pages.
  9. It happened in the year two thousand and two/two thousand and second.
  10. All International flights are from Terminal One /the Terminal One.

Упражнение 7. Заполните пропуски данными в скобках количественными числительными в словесной форме.

  1. The division of the circle into ______________ (360) parts occurred in ancient India, as evidenced in the Rigveda
  2. ____________ (22 200) donors from Manchester have been honoured at an awards ceremony for donating.
  3. The newly elected board of directors consists of_________ (42) new members.
  4. Chelsea won___________ (2:0) against Marseille at Stamford Bridge.
  5. Russia is the largest country in the world by surface area, covering more than ________ (1/8) of the Earth"s inhabited land area, with over __________ (144 000 000) people at the end of March _________2016.

Упражнение 8. Hundred or hundreds? Choose the correct item.

  1. There were hundreds of people/hundred of people at the pool today.
  2. That dress costs hundreds of pounds/hundreds of pound.
  3. We’ve driven a hundred miles/а hundred mile in the last two hours.
  4. I agree with you one hundred percent/one hudreds percent.
  5. Hundreds/hundred of people watched the football match at the i stadium.
  6. Eight hundred/eight hundreds is not enough. Her paintings cost thousands/thousand.
  7. Benjamin received cards from scores/score of local people.
  8. People are leaving the Nationalist Party by the score/by a score.
  9. Nearly a thousand/thousands football fans were arrested.
  10. There are literally thousands/thousand of people without homes.

Упражнение 9. Заполните пропуски данными в скобках существительными hundred, thousand, million, billion в единственном числе (с артиклем или без артикля) или во множественном числе.

  1. Over the past two years, over______________ (million) immigrants found work, many illegally.
  2. _____________ (thousand) of bees have been stolen from a British university.
  3. Two_____________ (hundred) years after the Constitution was signed, free-enterprise economics had produced doubtful results.
  4. State prosecutors investigate more than____________ (thousand) cases of stolen babies in Spain.
  5. According to the estimate, the world population has exceeded the number of seven__________ (billion) people
  6. Officials issued public warnings after___________ (hundred) of sharks were spotted in the waters.
  7. Roman Abramovich threw a party costing five___________ (million) pounds.
  8. ___________ (million) of people in West Africa must be protected from a serious food crisis.
  9. It has been found that walking ten____________ (thousand) steps a day will help you drop undesired pounds.

Упражнения на порядковые числительные.

Упражнения 10 – 13 довольно простые, они подойдут для детей, а вот последнее упражнение намного сложнее. Обязательно повторите тему .

Упражнение 10. Write the sentences.

Children in a running competition.

John – number 1, Peter – number 5, Joe – number 6, Lena – number 2, Spike – number 4, Jane – number 3

ПРИМЕР: John was the First.

  1. Lena was the _____________.
  2. Peter was the _____________.
  3. Joe was the _______________.
  4. Jane was the ______________.
  5. Spike was the _____________.

Упражнение 11. Write the correct ordinal number.

  1. Saturday is the __________ day of the week.
  2. The ___________ month of the year is June. .
  3. The ___________month of the year is March.
  4. In a competition the gold medal is for the________ place and the silver medal is for the__________ place.

Упражнение 12. Заполните таблицу.

Упражнение 13. Identify the ordinal position of the following letters: (The first one is done for you)

  1. H is the eighth letter.
  2. T is the _______________________ letter.
  3. Q is the _______________________letter.
  4. N is the _______________________letter.
  5. P is the _______________________letter.
  6. K is the _______________________letter.
  7. M is the _______________________letter.
  8. R is the _______________________letter.
  9. S is the _______________________letter.
  10. O is the _______________________letter.
  11. L is the_______________________ letter.
  12. J is the _______________________ letter.
  13. G is the _______________________letter.

Упражнение 14. Choose the correct form.

  1. It happened in the middle of the twentyth/twentieth century.
  2. I usually go to school by bus six/bus sixth.
  3. He is now ranked hundred/hundredth in the world of tennis.
  4. 1999 was the second hundred/the two hundredth anniversary of; Pushkin’s birth.
  5. The car changed the life of people in the 20th/the 20s century.
  6. At least two third/two thirds of the novel is about the life of people in the 19th century.
  7. He was the third/the thirdth to arrive.
  8. 8 The USA ranks third/three in population.
  9. I am the one hundred and first/one hundredth and first in this huge line.
  10. Vincent Van Gogh’s paintings are among the most famous of the 19 century / the 19th century.

Ответы к упражнениям на числительные.

Exercise 6.

1 fifteen, 2 million, 3 three hundred, 4 section, 5 in the year, 6 a hundred, 7 three hundred, 8 five hundred, 9 two thousand and two, 10 Terminal One

Exercise 7.

1 Three hundred and sixty, 2 twenty-two thousand two hundred, 3 forty-two, 4 two nothing (or two nill), 5 one-eight / one hundred and forty-four million / twenty sixteen

Exercise 8.

1 hundreds of people, 2 hundreds of pounds, 3 a hundred miles, 4 one hundred percent, 5 Hundreds, 6 Eight hundred, 7 scores, 8 by the score, 9 a thousand, 10 thousands

Exercise 9.

1 a million, 2 thousands, 3 hundred, 4 a thousand, 5 billion, 6 hundreds, 7 million, 8 millions, thousand

Exercise 14.

1 twentieth, 2 bus six, 3 hundredth, 4 the two hundredth, 5 20 th , 6 two thirds, 7 the third, 8 third, 9 one hundred and first, 10 the 19th century

Если возникли вопросы по другим упражнениям, задавайте их в комментариях.

В английском языке, как и в русском, есть два вида числительных, порядковые (ordinal) и количественные (cardinal).
Для начала уясним, различие между порядковыми и количественными числительными. В сущности, их названия говорят сами за себя.

  • Порядковые числительные обозначают порядок предметов. Отвечают на вопрос Which? - Который?
  • Что же, касается количественных числительных, они обозначают количество предметов и отвечают на вопрос How many? - Сколько?

Количественные (cardinal) числительные – это one, two, three, ten, twenty (один, два, три, десять, двадцать).
Порядковые (ordinal) - the first, the second, the third, the tenth, the twentieth (первый, второй, третий, десятый, двадцатый)

Количественные числительные

Итак, рассмотрим подробнее количественные числительные в английском языке.

Числительные от 1 до 12 называются простыми.

Числительные от 13 до 19 являются производными. Образуются с помощью суффикса – teen. Например, seven+teen получаем seventeen, six+teen получаем sixteen. В таких числительных, как 13, 15,18 встречаются некоторые исключения.

Производными числительными являются и числительные, которые обозначают десятки 20,30, 40, 50 и т.д. Образуются они при помощи суффикса – ty. Однако, и тут есть свои нюансы, которые нужно запомнить.

Составными числительными называются числительные, которые обозначают десятки с единицами, начиная с 21 (twenty-one). Они пишутся через дефис. Таким образом, числа от 21 до 99 словами пишутся через дефис.

Сотни в английском употребляются с количественными числительными: one hundred-[ˈhʌndrəd], two hundred, three hundred (сто, двести, триста).

Порядковые числительные

Во-первых, первый, второй, третий, пятый - эти порядковые числительные следуют просто запомнить, так как они представляют собой исключение.

Общее правило по которому образуются порядковые числительные: при помощи определенного артикляthe , а также необходимо к количественному числительному прибавить окончание – th .

Несколько важных моментов, которые следует запомнить:

  • Числительные вроде twenty, thirty, y переходит в i , добавляется е и только после этого добавляем стандартное th.
  • Составные числительные вроде twenty-one (двадцать один), изменяется только one, twenty остается неизменным. One переходит в порядковое first. В таких случаях, артикль не нужен.

Что нужно знать об употреблении английских числительных

  • Когда мы хотим сказать о номере страницы, дома, упражнения, автобуса мы можем использовать как количественные числительные, так и порядковые.

Однако, при употреблении количественного числительного, числительное следует за определяемым им существительным, причем существительное употребляется без артикля.

Пример: lesson two (урок второй), page seventeen (страница семнадцатая)

  • Когда мы употребляем порядковые числительные, порядковое числительное ставим перед существительным, и существительное уже приобретает определенный артикль the.

Пример: the second lesson (второй урок), the seventeenth page (семнадцатая страница)

  • При обозначении годов употребляем, количественные числительные. При этом, читаются годы следующим образом, разделяем годы на два двузначных числа.

Например: 1810 (eighteen+ten), 1627 (sixteen+twenty-seven).

Если заметили ошибку, выделите фрагмент текста и нажмите Ctrl+Enter
ПОДЕЛИТЬСЯ:
Вода в доме - Информационный ресурс